20
Nov

0
body-language-1

Limbajul nonverbal – comunicarea non verbala

Limbajul trupului este o forma de comunicare non-verbala mentala si fizica a omului, constand din pozitia corpului, gesturi, expresia faciala si miscarea ochilor. Trimiterea si interpretarea acestor semnale se face aproape in intregime in subconstient.

Comunicarea in relatiile interumane presupune transferul reciproc de informatii (mesaje) prin intermediul limbajului. Exista doua tipuri ale comunicarii directe: comunicarea verbala si comunicarea nonverbala.

Comunicarea verbala se realizeaza prin limbaj si depinde strict de mediul cultural in care se formeaza.

Prin comunicarea nonverbala intelegem transmiterea voluntara sau involuntara de informatii si exercitarea influentei prin intermediul elementelor comportamentale si de prezenta fizica a individului sau ale altor unitati sociale(grupuri sau unitati umane), precum si perceptia si utilizarea spatiului si timpului ca si artefactelor.

  Comunicarea nonverbala (body language) prezinta interes din cel putin doua motive:

1.- Rolul ei este adesea minimalizat;

2.- Intr-o comunicare orala, 55% din informatie este perceputa si retinuta prin intermediul limbajului nonverbal. Limbajul nonverbal poate sprijini contrazice sau chiar substitui comunicarea verbala. Mesajul nonverbal este cel mai apropiat de realitatea emitentului si este cel caruia i se acorda de catre interlocutor atentia cea mai mare. In acest fel, de multe ori constatam ca, desi interlocutorul sustine ca spune adevarul noi simtim ca el minte.

In general se considera ca femeile au al sase-lea simt mai bine dezvoltat decat barbatii. O posibila explicatie ar fi aceea ca femeile sunt mai abile in a interpreta limbajele nonverbale, deoarece au experienta cresterii copiilor care, in primii ani de viata, comunica predominant prin limbaje nonverbale. O alta explicatie posibila ar fi aceea a dezvoltarii acestei abilitati pentru compensarea lipsei lor de forta fizica.

Specialistii in domeniu au stabilit urmatorul raport al perceptiei informatiei de catre receptor intr-o comunicare orala:

            -7%- cuvinte;

            – 38%- paralimbaj (in principal intonatia si inflexiunile vocii);

            – 55%- limbaj nonverbal.

Comunicarea nonverbala are, datorita ponderii ei mari in cadrul comunicarii realizate de un individ, un rol deosebit de important. Aceasta se refera la transmiterea de semnificatii prin infatisare, gesturi, mimica fetei, tinuta, miscare, inflexiunile vocii, intonatie, privire, imbracaminte, etc.

Limbajul contribuie la comunicare prin expresia fetei, miscarea corpului (gesturi), pozitia corpului, aspectul general si comunicarea tactila.

Expresia fetei- Comunicarea prin expresia fetei include mimica, zambetul si privirea.

Mimica este acea modificare a fizionomiei care comunica:- manie, mirare, nesiguranta, zambetul (este un gest foarte complex, care poate exprima o gama larga de informatii), rasul este expresia valabila exclusiv oamenilor.

Privirea- modul in care privim si suntem priviti are legatura cu nevoile noastre de aprobare, acceptare, incredere si prietenie. A privi sau chiar si a nu privi pe cineva are un inteles.

Miscarea corpului In literatura de specialitate au fost stabilite sapte grupuri principale de expresii faciale, desi fiecare grup are mai multe variatii.Acestea sunt: fericirea, surpriza, teama, tristetea furia, curiozitatea si dezgustul/dispretul. Aceste grupuri de expresii faciale par sa reprezinte semnale recunoscute in toate societatile umane.

Comunicarea tactila se manifesta prin frecventa intensitatea atingerii, prin modul de a da mana, modul de imbratisare, de luare de brat.

Mana este cel mai des folosita in limbajul corpului. In felul acesta sunt transmise date despre starea ta de aici si de acum. Atunci cand oferi o mana moale si fara vlaga, nu mai trebuie sa te miri ca persoana careia i-ai dat-o te crede, lipsit de vointa, moale, fara vlaga. Nici prinderea mainii cu putere si zguduirea ei nu lasa o impresie mai placuta.

Cu persoane diferite, dam mana diferit. Contactul mainii, alaturi de celelalte semnale, reprezinta un indicator valoros al personalitatii. Persoanele rigide, autoritare forteaza intoarcerea mainii interlocutorului cu fata in sus. Dimpotriva, cei ce intind mana cu palma in sus au o fire defensiva gata oricand la capitulare neconditionata. Agresivii, mai ales aceia care in acest fel isi acopera nesiguranta, folosesc mana ca pe o menghina. Rapiditatea retragerii mainii din contact, denota evitarea implicarii in relatie.

Iata ce se recomanda: cuprinde intreaga palma si lasa-ti, la randul tau, palma sa fie cuprinsa de mana celuilalt. Contactul este ferm, insa fara sa fie dur, iar desprinderea mainii se realizeaza in acelasi timp cu partenerul. In mod obisnuit o strangere de mana dureaza 3 secunde.

Tinerea mainilor in buzunare poate sa semnifice ascunderea nesigurantei de sine. Aceste persoane, care isi tin mainile in buzunare arata un dezinteres pentru discutii sau negocieri, iar in cazul unor discutii oficiale este perceputa ca o lipsa de amabilitate.

Modul de comportament al unei persoane intr-o comunicare, din punctul de vedere al modului de miscare al corpului, poate fi:

- caracterizat de miscari laterale, se considera buni comunicatori;

- caracterizat de miscari fata-spate, se considera om de actiune;

-caracterizat de miscari verticale, se considera om cu putere de convingere.

Picioarele sunt mai “sincere” decat orice parte a corpului. Asta pentru ca, de milioane de ani, picioarele au fost primele care au trebuit sa reactioneze la pericole. E ca si cand picioarele noastre sunt mai instinctuale decat restul corpului. Asa ca ele comunica mai bine ceea ce se petrece in interiorul mintii si emotiilor noastre din acel moment. Ceea ce gandeste un om nu e atat de important cat e ceea ce simte. Emotiile sunt mai importante decat gandurile pentru ca ele indeamna la actiune.

Deci ca prim element de retinut in limbajul nonverbal este sa ne dam seama ca prin nonverbal interpretam emotii, si nu ganduri.

Picioarele sunt o completare a informatiilor pe care le avem atunci cand “citim“ expresiile de pe fata unui om. Nici o parte a corpului nu iti poate spune exact ce simte cineva daca nu iei in calcul minim asemenea doua elemente, minim doua parti ale corpului. Daca pe fata vezi zambet, dar restul corpului ramane rigid, fix, imobil, atunci zambetul e fals si ai fost pacalit.

Legat de interpretarea nonverbal a miscarilor picioarelor, exista cel putin 40 de feluri de mers. Fiecare din aceste moduri de a merge ne dezvaluie starea de spirit a cuiva, emotiile pe care le simte, siguranta pe care o are, etc. Oamenii veseli merg intr-un fel, oamenii tristi altfel, oamenii autoritari merg tintit, dominant, oamenii timizi merg parca pe sticla, etc.

De obicei oamenii au o tinta spre care se indreapta. Ce este mersul daca nu un mijloc de a ne ajuta sa atingem acea tinta? Mersul unui om arata de obicei ce emotie simte atunci cand se indreapta spre acea tinta, spre destinatia sa.

Un om care merge la plimbare, fara o tinta precisa, o sa aiba un mers diferit fata de cineva care merge la o intalnire sau la serviciu.

Prezenta personala comunica de exemplu, prin intermediul formei corpului, a imbracamintei, a mirosului, bijuteriilor si a altor accesorii vestimentare.

Oamenii inalti sunt adeseori angjati pe posturi care implica un contact direct cu clientii, datorita respectului pe care uneori inaltimea il atrage. Studiile arata ca oamenii cu un aspect exterior placut sunt considrati mai credibili decat cei cu mai putin sarm.

Artefact-urile semnifica imbracamintea, podoabele, parfumurile, cosmeticele, mesele de par. Ele sunt utilizate ca o extensie a persoanei ce le poarta, deci in scopul de a crea o imagine a respectivei persoane.

Imbracamintea se poate folosi pentru a crea un rol in situatiile de negociere.De exemplu femeile care acced la o functie manageriala inalta vor sa tinda sa se imbrace intr-un mod particular (costum sobru din doua piese), purtand accesorii similare celor barbatesti (sevieta diplomat).

Pentru situatii de afaceri este apreciata imbracamintea eleganta si de calitate, dar nu sofisticata.

Impresia de tinuta ingrijita este data de o imbracaminte curata. Nu are importanta daca ea este imbracaminte de stil sau numai o imita pe aceasta.

Imbracamintea, in masura in care este rezultatul unei alegeri personale, oglindeste personalitatea individului, este un fel de extensie a eului si in in acest context, comunica informatii despre acesta. De exemplu, imbracamintea nonconformista comunica faptul ca purtatorul este un original, razvratit social, posibil creator de probleme sau artist. Culorile stralucitoare sunt alese de oamenii de actiune, comunicativi, extravertiti, iar cele pale de timizi, introvertiti.

In anumite intreprinderi din SUA s-au stabilit reguli de tinuta care au fost fixate in scris. Peste jumatate din intreprinderi au insa o zi pe saptamana in care se renunta la tinuta conservatoare. Totusi libertatea are limitele ei. Nu fost vazut nici un bancher in sort tip bermude.

Timpul, respectiv modul in care acesta este utilizat, ofera numeroase informatii despre o persoana. De exemplu se pot spune multe despre o persoana care vine la o intalnire la timp, mai devreme sau mai tarziu.  Managementul timpului este un foarte bun indicator si comunicator al abilitatilor si personalitatii unui individ.

Igiena personala constitue un factor important. Mirosul telegrafiaza mesaje pentru multe persoane chiar fara a fi constiente de aceasta. Parfumul puternic, chiar si de calitate ne atrage atentia intr-un mod neadecvat si ne sugereaza prostul gust si anumite intetii

Avem in cultura noastra anumite atitudini privind legatura dintre forma corpului, aspectul exterior si personalitate. Distingem trei tipuri de fizic:

  • ectomorf (fragil, subtire, inalt);
  • endomorf (gras, rotund, scurt);
  • mezomorf (musculos, atletic, inalt).

Datorita conditionarilor sociale am “invatat” la ce sa ne „asteptam”de la oamenii apartinand diferitelor categorii. Astfel, tindem sa-i percepem pe ectomorfi ca fiind tineri, ambitiosi suspiciosi, tensionati, nervosi si mai putin masculini; pe endomorfi ii percepem ca fiind batraniciosi, demodati, mai putin rezistenti fizic, vorbareti buni la suflet, agreabili, de incredere, prietenosi, dependenti de altii; pe mezomorfi ii percepem ca fiind incapatanati, puternici, aventurosi, maturi in comportare, plini de incredere in sine, vesnic invingatori.

Prin urmare, se pot obtine indicii importante pentru cunoasterea unei persoane daca analizam aspectul sau fizic.

sursa foto

No Comments

Reply