08
Oct

0
personal branding

Brandingul personal

Termenul de branding a fost foarte mult timp asociat cu organizatii si companii insa, astazi aproape orice individ are un brand personal. Cei mai multi dintre noi nu si-au cultivat in mod constient brandul insa, cu toate acestea el exista. Ar trebui sa ne fie teama de brandul personal? Daca esti consumator realizezi probabil ca brandingul este parte componenta a vietii de zi cu zi, de la magazinul unde iti faci cumparaturile, la televizorul, laptopul sau telefonul pe care le folosesti suntem bombardati constant cu imaginea si identitatea diferitelor companii. Pe masura ce fenomenul de job-hunting a evoluat brandingul personal a crescut in importanta. Companiile sunt in continua cautare de candidati pasivi ( cei care au un loc de munca dar sunt deschisi la noi oportunitati in cariera). Astfel, angajatorii efectueaza in mod constant cercetari pe diferitele site-uri de socializare disponibile, in cautarea imaginii candidatului perfect. Aceasta imagine este brand-ul tau personal.

Ce este brandul personal?

In termeni simpli, brandul personal este imaginea, identitatea pe care tu o afisezi.  Brandul personal este o garantie a insusirilor tale, setul de caracteristici personale care te separa de alti indivizi si candidati pentru un loc de munca. El reprezinta ceea ce poti face pentru un posibil angajator si potentialul tau pentru viitor. Brandul personal include educatia, talentul, cunostiintele tale, calitatile, ideile si filosofia ta de viata….tot ceea ce te departajeaza pe tine de colegii tai si, mai ales, de competitorii tai.

In timp ce brandul personal este doar o suma de cuvinte care iti fac o descriere, este necesar sa ai in vedere ca actiunile tale trebuie sa fie in concordanta cu acele cuvinte. In caz contrar, brandul tau personal este doar o promisiune falsa care va avea efecte devastatoare asupra carierei tale. Brandul tau personal este o combinatie intre imaginea pe care tu o afisezi si imaginea pe care alte persoane o prezinta despre tine. Partea pozitiva este ca ai control total asupra  celei dintai si un control relativ mare asupra celei de-a doua. Partea negativa este ca pot exista multe informatii despre tine (reale sau nu) care au fost afisate inainte ca tie sa iti pese de brandul tau.

Cum iti poti forma si administra brandul?

Primul pas ce trebuie facut in formarea si administrarea brandului tau personal este sa cauti chiar tu informatii despre tine, pentru a-ti face o idee despre imaginea ta actuala. In mod ideal, vei fi usurat de ceea ce vei gasi. Iata locurile cheie in care sa iti desfasori cautarea :

  • Cauta pe internet folosindu-ti numele complet( cu variatii si porecle daca este cazul)
  • Daca ai profil de Facebook, Google+ sau alte site-uri de socializare, arunca o privire la profilul tau, incluzand si imagini, comentarii si postari ale prietenilor tai.
  • Verifica forumuri si alte site-uri pe care ai postat comentarii. Daca ati postat pe Tweeter, examinati istoricul pentru a vedea daca va prezinta experienta profesionala sau cu totul altceva.
  • Daca ai un website sau blog, arunca o privire la continutul acestora si examineaza modul in care iti prezinti imaginea prin intermediul lor.

Dupa ce ai efectuat verificarile, al doilea pas este sa iti faci un plan de optimizare a imaginii tale. Gandeste-te la ce trebuie modificat, sters sau imbunatatit. De exemplu daca un prieten a postat poze sau comentarii care nu iti fac cinste ii poti ruga sa le stearga, sau sa nu iti mentioneze numele(tag).

In continuare verifica ce nu ai, ce nu folosesti. Daca nu ai un cont de LinkedIn poate ar trebui sa iti creezi unul. Un alt lucru pe care il poti face pentru a-ti imbunatati imaginea ar fi sa te implici in discutii legate de domeniul de activitate in care activezi, pe diferite grupuri si forumuri. Alta idee buna ar fi sa iti creezi un site personal. Poti folosi site-ul ca pe un CV online in care sa iti prezinti formarea profesionala, distinctiile castigate, mostre si rezultate ale activitatii tale.

Scopul tuturor acestor activitati este sa pui la punct fiecare mica imagine si informatie din mediul online. Toate acestea puse cap la cap, precum piesele unui puzzle, formeaza brandul tau personal. Cu cat sunt mai bine aranjate piesele, cu atat mai bine va arata puzzle-ul.

 

De ce ar trebui sa iti pese de brandul personal?

Vrei sa iti fie mai usor sa obtii un loc de munca? Vrei ca numele tau sa fie primul in mintea sefului atunci cand se fac avansari? Stabilirea si promovarea brandului tau personal va avea un impact major asupra evolutiei carierei tale.

Brandul tau personal ofera o imagine de ansamblu despre cine esti, ce calitati ai si cum poti evolua, si este un instrument important care, folosit corespunzator, va facilita obtinerea locului de munca pe care il doresti.

 

Sfaturi pentru crearea unui brand personal

Majoritatea candidatilor nu sunt proactivi cand vine vorba de cautarea unui loc de munca. De cele mai multe ori acestia lasa CV-ul sa vorbeasca pentru ei. Dar, de ce sa nu iti aloci un pic de timp sa iti construiesti brandul personal, care cu siguranta te va ajuta sa iesi in evidenta atunci cand te prezinti la un interviu. Iata o serie de sfaturi ce te vor ajuta sa iti construiesti un brand personal, devenind astfel un candidat sau angajat mult mai interesat si atractiv.

  1. Incepe prin a-ti lista realizarile. Construirea brandului tau personal incepe prin a-ti lista si ilustra toate realizarile din trecut , apoi prin a acumula noi experiente relevante ce te pot ajuta sa te imbunatatesti. Realizarile tale din trecut reprezinta fundatia ce sta la baza brandului tau personal, de aceea este important le expui cum trebuie.
  2. Fa-ti o lista cu punctele tale forte. Uneori suntem atat de implicati in rutina zilnica, incat nu ne mai gandim deloc la punctele noastre forte, talentele sau abilitatile noastre. Pentru a dezvolta un brand personal puternic, autentic, este nevoie sa cunosti toate elementele care te pun in avantaj, te separa de alti candidati, dand o nota de originalitate brandului tau .
  3. Arunca o privire la nivelul tau de educatie si formare. Educatia, formarea, diplomele si certificarile tale joaca un rol important in dezvoltarea brandului tau. Pe masura ce analizezi acest aspect, poti realiza ca ai nevoie de alte diplome sau certificari pentru o mai buna definire a brandului tau.
  4. Ilustreaza orice premiu, diploma sau realizare. Cei mai multi dintre noi am fost crescuti sa ne purtam cu modestie, iar din cauza asta avem tendinta sa minimalizam importanta oricarui premiu, diploma, cupa etc. pe care le Totusi, trebuie sa tinem cont de faptul ca acestea sunt elemente importante ale brandului tau deoarece acestea iti certifica abilitatile si sunt o recunoastere a valorii tale.
  5. Decide care sunt aspectele care te diferentiaza de ceilalti. Analizand toate cele prezentate mai sus, iti poti face o idee de ansamblu despre ce imagine prezinti atat ca angajat cat si ca un potential candidat. O data ce ai realizat acest aspect iti va fi mult mai usor sa te vinzi si sa selectezi locurile de munca potrivite competentelor tale.
  6. Integreaza pasiunile, hobby-urile si filosofia ta de viata in brandul tau. Cu siguranta ai o personalitate bine conturata, pasiuni, hobby-uri si interese. Toate aceastea te vor ajuta sa iti creezi un ego ce se afla in concordanta cu abilitatile tale, realizand si intarind astfel identitatea brandului tau personal.
  7. Intareste si mareste vizibilitatea brandului tau. O modalitate buna buna de a-ti intari brandul este de a deveni publicat. Iti poti infiinta un blog pe care sa scrii articole sau comentarii despre diferite probleme sau inovatii despre industria sau domeniul in care activezi. Este, din nou, o metoda buna de a-ti demonstra valoarea si implicarea in domeniu.
  8. Etaleaza imaginea brandului prietenilor si cunostiintelor tale. Asigura-te ca persoanele care vor vorbi despre tine iti cunosc abilitatile si cunostiintele. Este o reclama buna si gratuita de care poti beneficia.
  9. Adauga brandul tau pe site-urile de socializare. Iti poti expune brandul foarte usor in sectiunea “about me” de pe site-rile de socializare. Desi aceasta component este mai mult personala decat profesionala este o metoda buna de a-ti prezenta brandul, ai grija totusi sa nu exista elemente care iti pot pata reputatia.

Cel mai important sfat insa, este acela de a incepe imediat sa iti creezi brandul personal. Creeaza-l revizuieste-l, slefuieste-l si fa-l vizibil. O data ce te-ai apucat vei vedea imediat rezultate pozitive atunci cand esti in cautarea unui loc de munca. Dupa ce brandul tau are o identitate bine stabilita este importanta consecventa. Vrei ca potentialii angajatori sa vada brandul tau cu aceleasi valori si idei pe toate canalele posibile. De asemenea incearca sa fi consistent si in ceea ce priveste identitatea vizuala a brandului tau personal(fonturi, culori si design). Poate parea un lucru lipsit de importanta dar, poate diminua impactul brandului tau. Tine minte sa iti evaluezi brandul periodic. Poti face ajustari, adaugari si imbunatatiri, si construe un plan de viitor in functie de evolutia ta .

 

Intrebari frecvente legate de brandul personal

“Am un brand personal?” – Da, indiferent daca ai incercat in mod constient sau nu sa iti creezi o imagine si o reputatie aceasta exista. Chiar daca nu ai facut nimic pentru a le oferi oamenilor o parere sau imagine despre tine, acestia si-au facut-o si o exprima. Ceea comunica despre tine colegii, prietenii, membrii familiei, profilurile de pe site-urile de socializare reprezinta brandul tau personal, chiar daca iti place sau nu.

“Ar trebui sa ma intereseze brandul meu ?” – Angajatorii si superiorii sunt in continua cautare a candidatului ideal pentru un nou loc de munca sau o promovare. Daca nu te ocupi de brandul tau, este posibil ca imaginea pe care acestia o au despre tine sa nu fie in concordanta cu ceea ce ai vrea ca ei sa vada in tine. Astfel este posibil sa ai de pierdut daca nu iti administrezi brandul.

“Nu imi caut un loc de munca, este asa de important brandul personal?” – In afara cazului in care ai propria ta afacere, cel mai probabil nu vei avea acelasi loc de munca toata viata ta. Totusi, chiar si asa brandul personal te poate ajuta sa gasesti un post mai bun in cadrul organizatiei in care deja lucrezi. De fapt, brandul personal este perfect pentru “ candidatii pasivi”. Persoane multumite de locul lor de munca, dar deschise in privinta noilor oportunitati ce s-ar putea ivi in cariera lor.

“Cat dureaza sa imi construiesc un brand personal?”- Depinde, partial din cauza a ceea ce deja ai facut in mod inconstient in a intari sau diminua impactul brandului tau. Poti incepe pur si implu prin a sterge tot ce crezi ca ar dauna imagini tale, apoi prin a-i ruga pe altii sa stearga sa se te disocieze de orice elemente pe care le consideri negative. Totusi, nu uita ca brandingul personal este un proces de lunga durata, care trebuie modificat, slefuit si imbunatatit periodic.

“Imi pot schimba brandul personal?” – Bineinteles. La fel cum marile companii schimba identitatea brandului lor si tu poti face acelasi lucru. Daca ai in vedere o reconversie profesionala, de exemplu, va fi nevoie sa iti modifici brandul personal pentru a fi in concordanta cu noua cale pe care vrei sa o urmezi.

sursa foto

No Comments

Reply