06
Jan

0
Somaj

Accesul tinerilor pe piata muncii

In Romania traiesc mai mult de 6 milioane de tineri intre 15 si 34 de ani. Se constata o  scadere continua ca pondere in populatie, de la 32,1% in 2003 la 28,6% in 2012, a tinerilor de 15-34 de ani ca urmare a combinarii intre mai multi factori: cresterea sperantei de viata, scaderea natalitatii si emigrarea, ultimul fenomen implicand tinerii intr-o proportie mult mai ridicata decat alte grupe de varsta.

Desi ponderea populatiei tinere in Romania este peste media UE-27, de 25,1% la nivelul aceluiasi an 2012, scaderea din ultimii 10 ani este mai accentuata la noi in tara. Proiectiile Eurostat arata ca se asteapta o descrestere abrupta pana in 2060 a ponderii populatiei tinere in populatia totala, iar Romania este printre tarile afectate in mare masura de acest trend, din 2015 Romania cazand sub media UE-27, diferenta accentuandu-se ulterior pana in 2060. Rata de fertilitate in Romania se situa in 2011 la nivelul de 1,3, considerabil sub nivelul de 1,6 inregistrat in medie in UE-27.

Pentru a creste rata de ocupare a tinerilor pe piata muncii pot fi abordate o serie de masuri care sa incurajeze insertia tinerilor pe piata muncii. Astfel un numar mai mare si o mai mare diversificare a locurilor de munca ar fi unul din elementele cele mai importante in ameliorarea somajului la tineri. Stabilirea ca obiectiv din partea statului a dezvoltarii economice a unei anumite zone sau domeniu de activitate, aduce dupa sine investitii si crearea de locuri de munca. Ar fi necesara o diversificare a ofertei pe piata muncii, deoarece oferta locurilor de munca pentru tinerii, in special pentru cei fara o pregatire adecvata, este limitata la comert, constructii, meseria de confectioner, croitorie, alimentatie publica etc. Totodata un bun sistem de control al aplicarii legilor ar fi un aspect important si ar constitui un mesaj puternic, stimulant si de siguranta pentru tineri.

Din punct de vedere institutional, alte modalitati de interventie in sprijinul accesului tinerilor pe piata muncii ar mai include:

  • Difuzare de informatii utile cu privire la dinamica pietei muncii, la situatia ocuparii, la tendintele de specializare cerute pe piata.
  • Orientare profesionala in ceea ce priveste sursele de cautare si identificare a locurilor de munca, consilierea profesionala in functie de abilitati, aptitudini si atitudini.
  • Ajustarea portofoliului de cursuri de calificare si recalificare oferite de Agentiile Municipale de Ocupare a Fortei de Munca. Cursurile organizate de stat trebuie sa fie elaborate in functie de cererea pietei, de specificul sectorului de activitate care genereaza crearea celor mai multe locuri de munca si de tipul de competente si abilitati cerut pe piata.
  • Oferirea posibilitatii de calificare la locul de munca. Aceasta masura ar fi deosebit de utila si necesara in cazul tinerilor care doresc sa se specializeze intr-o anumita meserie.
  • Adoptarea unui program de lucru flexibil, ceea ce ar fi un avantaj pentru femeile cu copii, sau, mai bine zis, ste forme spontane ale asociatiilor de tip intrajutorare comunitara.
  • In ceea ce priveste tinerele femei, situatia se complica, cand acestea au copii in ingrijire. Crearea unor institutii de ingrijire a copiilor (ex.: crese, camine cu program prelungit) care sa faciliteze tinerelor mame intrarea pe piata muncii devine o masura obligatorie de insertie profesionala pentru tinere femei.pentru familiile tinere cu copii care nu au posibilitatea unui ajutor din partea familiei, a parintilor.

sursa foto

No Comments

Reply